tirsdag 29. juli 2014

Nå er det NRKs tur

I mai i fjor satt jeg to dager utenfor hovedkontoret til mediekonsernet, Schibsted, med en plakat og budskapet: "Norsk presses åndsfrihet er IKKE til salgs på den amerikanske børsen, Schibsted!".

Fra flere VG-kontorer kunne man ikke unngå å se meg sittende der med min plakat. Selvfølgelig tok ingen heisen ned for å intervjue meg om protesten mot VGs eiere. For NRK må reisen fra Marienlyst til Apotekergata ha virket lang. Det dukket ikke opp noen journalister fra andre medier heller, selv om de var tipset. Det var bare Journalisten.no som forsto sin journalistiske oppgave den gangen.

Både før og etter det har jeg prøvd å sette mediekritikk på dagsordenen uten å lykkes. Ikke fordi jeg var en dårlig formidler eller fordi jeg hadde en dårlig sak. Jeg har gode argumenter, men det har aldri handlet om det, argumentenes gyldighet og kvalitet. Det handler om makt og interesser. Og idealisten som nekter å alliere seg med noen parter og bare presenterer argumenter, måtte derfor tale og skrive for døve og blinde. Ingen interesse, altså.

Derfor bestemte jeg meg nylig for å gjennomføre en sitte-aksjon for mediefrihet og mediekritikk, utenfor NRK og Stortinget, en sammenhengende aksjon over mange dager. Det skulle starte i går mandag. Terrortrusselen fikk meg til å utsette det. Noe annet ville vært hensynsløst.

En ny dato for aksjonen er den 18 august. I motsetning til tidligere aksjoner varsler jeg i god tid. Med så dårlig erfaring som den jeg har fått det siste halvannet året med en media som nekter å granske sin egen institusjon eller ta kritikk alvorlig, tror jeg ikke at noen medier kaster seg ivrig over denne nyheten. Å skape et overraskelsesmoment er ikke viktig for meg lenger.

På grunn av en lite hyggelig kommunikasjon med NRK, som jeg kontaktet for å få grunneierens tillatelse, har jeg besluttet å sitte utenfor eiendommen i Marienlyst. Dette selv om jeg får tillatelse i begrenset tid. 

Jeg sender snart en klage til kringkastingsrådet, og forklarer også aksjonen gjennom en kronikk eller to som jeg tilbyr NRK-Ytring og journalisten.no

Det handler ikke lenger om frilansernes arbeidskår og dumpingshonorarer. Til tross for at denne saken er svært viktig, er den liten i forhold til hva medienes vegring mot å ta opp temaet representerer av maktmisbruk.

Den fjerde statsmakten ha ingen makt over seg. Men den bør ikke bli en allmektig guddom.
Derfor denne aksjonen.