onsdag 16. april 2014

PS.


Jeg har lovet å holde kjeft. Men jeg har en viktig PS.

Jeg er henrykt over dagsrevyen/ NRKs reportasje om avstemning om homofil vigsel i kirkemøtet. Cirka en tredjedel av medlemmene i kirkemøtet har altså nektet å fortelle hvilket standpunkt de har stemt på, ja eller nei. Deres navn, bilder og noen av deres uttalelser ble presentert i reportasjen. Professor Frank Aarebrot (En akademisk perle i dette landet) har kommet med en skarp, intelligent og humoristisk kommentar. Statsminister har pekt på at det er problematisk ikke å vite hvor alle medlemmer av kirkemøtet står med tanke på den videre demokratiske prosessen. Øivind Benestad fikk komme med en kommentar. En forsvarer for retten til å holde synet sitt på kontroversielle spørsmål hemmelig slapp til også. 

Profesjonelt. Opplysende. Informativt. Elegant. Et herlig eksempel på medienes demokratiske rolle. Bravo NRK!! Jeg er nesten fristet til å si: Halleluja! 

All ære til alle NRK-journalister og redaktører og lydansvarlige og kameramenn og alle andre som har bidratt i denne reportasjen! 

http://www.nrk.no/norge/nekter-a-rope-hva-de-stemte-1.11670759

 




 Og en dyp sukk... 

Hvorfor har NRK aldri klart å lage en lignende, eller ikke-lignende, ikke like bra, hva som helst kvalitet, altså en reportasje om mediekonsernet Schibsted gjennom økende kommersialisering, økt verdi på aksjene i børsen samtidig med masseoppsigelser og økt bruk av underbetalte frilansere? Og hva disse tendensene innebærer for journalistikkens frihet og kvalitet?

 Hvorfor klarer ikke NRK å følge en svært viktig presseetisk regel?

 Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle.

 Dette punktet om medienes samfunnsrolle er hentet fra Presseforbundets etiske regelverk. Det kan være nødvendig for mange NRK-medarbeidere og ledere å lese gjennom det etiske regelverket en gang til i påskeferien.

 http://presse.no/Etisk-regelverk/Vaer-Varsom-plakaten

 
PS. Min henrykkelse skyldes ikke sakens innhold og mitt positive syn på homofili. Det er en ren og skjær glede over god journalistikk, over å se et så tydelig eksempel på at jeg befinner meg i et genuint demokrati.
Jeg har sluttet å sende epost til kringkastingssjef, Thor Gjermund Eriksen. Kan ikke noen der ute som ønsker å gjøre en god gjerning i disse hellige dagene tipse ham om denne bloggen? På forhånd takk!

PS2 Nå holder jeg kjeft. Ingen vits å gå på denne siden mer. Den dør i natt.

PS3 ... og oppstår ikke om tre dager....