torsdag 13. juni 2013

Fremtiden i syriske barns hender


Du har hørt om krigen i Syria. Du har hørt om voldshandlinger, voldtekter og krigsforbrytelser. Du har sett bilder av bydeler i ruiner. Og krigen fortsetter. Den trappes til og med opp med den islamistiske Hizbollahs inntreden i den blodige og kaotiske scenen. Sivile og stridende blir drept hver eneste dag. Uskyldige barn også. Og det hører du om nesten hver dag.

«Intet nytt fra vestfronten», lød det fra radiosendingen under den første verdenskrigen. Det betydde at mange hundre og tusen menneskeliv hadde gått tapt.

"Intet nytt fra Syria", melder jeg.

Jeg har dessverre intet nytt å fortelle. Men jeg vil fortelle noe gammelt og kjent.

Barn som har vært vitner til krigshandlinger kan få langvarige traumaer. For å unngå dette, må barna få bearbeidet opplevelsene sine. De må oppleve at noen bryr seg om dem, at det ikke er likegyldig for mennesker der ute i verden om de sulter i hjel, dør i en sykdom som er lett å kurere eller mister alt håp i livet. Det er kjent at en eneste god erfaring midt i en krise, der et barn opplever å være viktig og tatt vare på, kan bli en stor kilde til tro på eget verd for dette barnet.
Jeg har mistet troen på at mitt hjemland Syria kan reddes. Krigen er et faktum og den kommer til å vare lenge, frykter jeg. Men jeg kommer aldri til å miste troen på Syrias barn og deres mulighet og evne til å bygge opp det ruinerte landet i fremtiden.

For at flere barn skal være i stand til å tro på seg selv og bli en ressurs, trenger de deg og meg i dag!
Dette handler ikke om bistand, men en akutt krisehjelp til barn i dyp nød.

I den nedenstående lenken står det informasjon om hvordan du kan gi en gave som kommer frem og blir brukt på en svært god måte.

Det handler ikke bare om det syriske folkets fremtid, men om vår fremtid, alle vi som bor på denne lille kloden.